2016. március 15.

MEZŐMENZA – avagy ma csalán és medvehagyma lesz terítéken!

Az esővel, hóval riogatós előrejelzések tudatába a mai napot (harmadik hosszúhétvégés) szigorúan kertészkedéssel, metszegetésel, kutyával-gyerekkel sütkérezéssel töltöttük. Igazán nem esett nehezünkre: ki voltunk már éhezve a jóleső fizikai munkára, jó levegőre, kacajokkal teli minőségi együttlétre. Nagyon jó érzés újra a földdel, a föld közelségében tevékenykedni, megkönnyíteni a növények újraébredését, növekedését, teret engedni az új életnek, hajtásoknak. Semmi nem tud úgy feltölteni, mint hogy eggyé válik az ember a teremtett világgal, és annak törvényszerűségei szerint végzi a dolgát. Ez végtelen nyugalmat, stabilitást, egészségtől kicsattanó piros orcákat, na és esetenként farkaséhséget is tud generálni.

Kertünk ízei híján – éppen hogy földbe került a fokhagyma, sonkahagyma, vöröshagyma – nem kell elkeserednünk: hanem érdemes szemünket az erdők, mezők kínálatára vetni, s élni az első tavaszi hajtások adta vitamindús frissességgel. Nekem személy szerint szívügyem a medvehagyma marketing: úton-útfélen terjesztem sokoldalú felhasználási módjait, hatásait. Idén – a korábbi évekhez képest kimondottan hamar - már március 3. -án kezembe kaphattam a Mecsek lábaitól érkező első csokromat a piacon. Fokhagyma-fan lévén, bírom és hiszek is szuper-turbó erejében, így ez a fokhagyma és snidling keverékű ízvilág is igencsak közel áll hozzám, de ezzel közel nem vagyok egyedül ám.

Tavaszi piacokon is tombol a medvehagyma szezon

Népi megfigyelések szerint a barlangjukból kilépő medvék téli álmuk után ezt a növényt rágcsálgatják nagy mennyiségben, hogy a testüket megtisztítsák, anyagcseréjüket újra beindítsák. Ha a medvéknek jó, akkor mi is egész bátran csemegézhetjük, turbósíthatjuk szervezetünket. Lehet belőle jó krémlevest készíteni - nálam évekig volt ez a sláger - ízesíthetünk vele bármilyen főételt, készíthetünk vele fűszervajat, pestót, jó körözöttbe, tökéletes tésztákba, szószokba, salátákba. Ezerarcú csodanövény, ami még egészséges is. Természetes immunerősítő, melynek számtalan jótékony hatása van – és ez itt a reklám helye:

  •  kiváló vértisztító 
  •  méregtelenítő
  •  étvágygerjesztő
  •  baktériumölő
  •  koleszterin- és vérnyomáscsökkentő
  •  elpusztítja a káros baktériumokat és gombákat
  •  magas C-vitamin tartalma miatt javítja a közérzetet 
  •  támogatja az immunrendszer működését
  •  a népi gyógyászatban köhögés ellen is használják
  •  az ízületekre is jó hatású
  •  nehézfém kivezetésre (pl. amalgám) is alkalmazzák  
  •  „ólommentesítő" hatása miatt



No és ha nem leves, akkor ezúttal istenien kenhető fűszervaj, pogácsa és házi gomolya elkészítése mellett döntöttem. 

1 perces isteni fűszervaj receptem




Végy 100 g márkázott teavajat, locsold meg egy kiskanálnyi olívaolajjal és szórd bele 8 szál medvehagyma felaprított levelét. Kend medvehagymás bucira, pogácsára és váljék egészségedre! 





Saját sajt - sem nagy ördöngősség  




Alapja a jó házi tej, ehhez már csak a minden háztartásban felelhető ecet v. citromsav és kell, na és persze a fantáziád, amivel megspékeled - itten adott volt a medvehagyma - így szép zöld és fokhagymás ízű lett, nade elkészítése majd egy külön poszt anyaga lesz. 

Leves helyett pedig lett főzelék, mégpedig csalánból


Foglalkoztatott már egy ideje az ötlet, de a végső löketet a zengőkerti gyógynövényes előadás adta. Azon tavasszal gyűjthető gyógynövényekhez tartozik, amit kellő biztonsággal felismerek, ráadásul Mezőkövesd után fekvő Egerlövőn háborítatlan, biztos, tiszta lelőhelyről be is szerezhetek.

Csalán gyűjtés segítséggel


A csalán: nagy tisztító, felsorolni is sok gyógyhatásait
  • az egyik legjobb vértisztító
  • vérképző és vízhajtó
  • vastartalma miatt javítja az étvágyat
  • tisztítja a húgyutakat
  • csökkenti a vér húgysavszintjét
  • máj- és epebántalmakra is ajánlják
  • reumatikus megbetegedések kezelésére 


Tavasszal és ősszel szoktak 6 hetes vértisztító csalántea kúrát végezni reggelente napi egy csészével. Kitartó én még ennyire sose voltam, ám spontán, alkalomszerűen szoktam iszogatni a saját magunk gyűjtött és szárított csalánleveiből. 
Zsenge csalán  hajtás

Az előadáson viszont felhívták a figyelmünket, hogy már bizony 10 cm-esek a friss csalánhajtások így a szárított levelek helyett élhetnénk a magas hatóanyag tartalmú friss levelekkel is. Nekem se kellett több: gyökerekre gondosan ügyelve néhány marok levelet szedve tértem haza, ahol a spenót elkészítési módjához hasonlatosan főzeléket főztem belőle, persze az elmaradhatatlan friss gyógynövény tea mellett.  

CSALÁNFŐZELÉK, ahogy én készítettem:


  • A frissen szedett zsenge csalánhoz itt már kesztyűt húztam és forró vízben jól átmostam, szárakról nagyjából letépkedtem a leveleket, aztán felaprítottam, feldaraboltam azokat. 
  • Felhevített vajra dobtam a leveleket és így pároltam összefonnyadásig, víz és liszt hozzáadása helyett, végül úgy döntöttem, hogy csupán főzőtejszínt adok hozzá és azzal főzöm össze. 
  • Nagyon kíváncsi voltam az alap ízére, így nem akartam hígítani különösképpen. Bár imádok fűszerezni: itt visszafogtam magam és egy kis himalaya sót őröltem csupán bele és a deszkán hevert medvehagyma levélkéből néhány gerezdet
  • Az egész procedúra max 5-10 perc volt és már kóstolhattam is az ismeretlen ízeket.




A végeredmény egy rendkívül kellemes íz, nem igazán tudnám máshoz hasonlítani. A spenótot is szeretem, de ez fényévekkel veri, sokkal-sokkal jobban ízlik, tényleg mennyei. :) Az Ember is kapott egy kanállal, Ő sem ellenkezett különösképpen, kimondottan tetszett neki is. És ami legfontosabb: nem csípte a nyelvünket sem. Én meg büszke vagyok, hogy volt bátorságom a fazékba dobni, mert így egy új (vadontermő) világ került közelebb hozzám. :))

Ha kedvet kaptál volna ezekhez a tavaszi tunning ízekhez, bátorítalak, hogy lépj fel a guglira és olvass még több receptet, van kínálat bőven, hajrá, hajrá! 


+1 ráadás - desszert gyanánt - ha az erdei séta során némi ibolya is került a kosárkádba. :))


Kóstolgassuk, amit az erdő, mező, rét kínál - csodáljuk és tiszteljük, és fogyasszuk egészségünkért!


Szeretettel:
HerbAnett  


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Szólj hozzá!